woensdag 8 september 2010

Een eerdere uiting van Sailors delight uit 1930

Gevonden zonder te zoeken
Onder verwijzing naar het artikel over de expositie getiteld Sailors delight in de stad-Groninger galerie MooiMan, zoals die werd gehouden van 16 augustus tot en met 27 september 2009 — voorafgegaan door het lezen van 'stukken Reve' bij monde van Henk van Ulsen (1927-2009) — confronteer ik u hier met een tekening, die ik onmiddellijk associeerde met dat fenomeen, en vertel ik hoe ik die uiting van Amerikaanse kunst tegenkwam.
Op zondag 5 september was er, zoals gebruikelijk in die periode van het jaar, een boeken- en kunstmarkt in mijn woonplaats, ter gelegenheid van de opening van het culturele seizoen. Bij één van de boekenkramen die ik steevast bezoek, lag bij de vele objecten voor uitverkoop (98 procent daarvan boeken, en al die artikelen voor één euro per stuk) een exemplaar van het Amerikaanse tijdschrift Interview (maart 1988). Daarin kwam ik — in een advertentie op een halve pagina grootte [1] van de New Yorkse art gallery James Maroney — de hieronder afgedrukte afbeelding tegen van de Amerikaanse kunstenaar Charles Demuth (1883-1935).


De wording van een Amerikaanse schilder
Charles Demuth werd in 1883 in Lancester, Pennsylvania, geboren. Omdat hij over een slechte fysieke conditie beschikte en er in zijn familie een artistieke ader aan te wijzen viel, waardoor men er met dat fenomeen niet alleen bekend was, maar er eveneens zoveel beter kon omgaan dan zoveel andere zakenlieden, adviseerden zijn ouders hem om niet in het familiebedrijf te komen werken, maar te gaan schilderen.
Twee studieperiodes aan, ook twee verschillende, Amerikaanse kunstinstellingen doorliep hij, maar de laatste onderbrak hij voor een reis naar Parijs, waar hij in de periode 1907-1908 geruime tijd doorbracht. Daar moet hij zich in zijn element hebben gevoeld, aangezien hij in 1912 naar de Franse hoofdstad om daar tot 1914 verder te gaan studeren, ook daar weer aan twee verschillende academies: Colarossi en Julian.

Het vroege werk van Demuth bestaat voornamelijk uit aquarellen, waarin de invloeden uit zijn Franse tijd herkenbaar zijn, zoals van de Fauvisten en met name Henri Matisse (1869-1954), en daarnaast die van zijn landgenoot John Marin (1870-1953).


Tijdens de periode die als Demuths beste wordt beschouwd — de jaren 1915-1920  — lag zijn focus voornamelijk op scènes uit het leven er acrobaten, vaudevilles, café- en barscènes, alsmede op bloemstukken. Andere kunstenaars adviseerden hem een ruimer scala aan thema's te kiezen. Dat hij het advies heeft opgevolgd, blijkt onder meer uit de hierboven afgdrukte aquarel uit 1917, een zeer voor de hand liggende, homoseksuele fantasie.

Geen opmerkingen: