maandag 12 juli 2010

De ontwikkeling van een beeldend kunstenaar

Kleurrijk zwart-wit
Op zaterdag 3 juli is in Galerie Noord te Groningen de zespersoons expositie Jong in Groningen officieel van start gegaan. Eén van de kunstenaars is Feike Otto van der Zee, wiens tekeningen aldaar tot en met 5 augustus zullen blijven hangen, evenals het werk van drie anderen. De beide overige 'exposanten' van die openingsmiddag presenteerden een 'ruimtelijk werk' in de vorm van een picknick, welke in de galerie te volgen was via een computer-verbinding. Dat gebeuren is hoogstwaarschijnlijk in het water gevallen doordat een stortbui als extra verrassing gestalte heeft gegeven aan die middag.
Over het werk van Feike Otto van der Zee is op deze site eerder gepubliceerd naar aanleiding van een solo-expositie in een Amsterdamse galerie. Intussen is de toen door ons geopperde ontwikkeling in gang gezet. Naast zo'n tien stukken in de voor Van der Zee zo tekenende, en niet te verwisselen, stijl met zeer ferme streken in een beperkt aantal kleuren, hangt er thans op hetzelfde formaat een zwart-op-wit naaktmodel op de rug gezien, en dat stuk — volgens enkele uitingen die dag een stuk in meer dan één opzicht — springt direct in het oog na zoveel woelingen in een kleurrijk schemergebied.


Ricardo Dijkhuizen

De jongeman in kwestie — Ricardo Dijkhuizen uit Groningen —, die heel letterlijk model heeft gestaan voor deze, feitelijk nieuwe, stap in de ontwikkeling van de kunstenaar, was gedurende het gehele openingsgebeuren van die dag aanwezig. In meer dan één opzicht. De ontmoeting tussen die beide mannen was er één van de klassiek-mysterieuze proporties: gekomen, gezien, gewonnen. Die bewuste confrontatie — over en weer — met een Ander laat in tal van lagen zijn sporen zodanig na dat die ontmoeting direct een mijlpaal in beider levens is gebleken. Niet alleen in artistiek opzicht, maar tevens qua emotionele raakvlakken zijn ze elkanders complement.
Ricardo's confrontatie met het werk van Feike Otto leidde ertoe dat laatstgenoemde dacht: "Door hem wil ik wel uitgebeeld worden." En de man met de stiften had direct de gedachte: "Jou wil ik wel als model." Het is dan ook niet bij één tekening van Ricardo gebleven. In diens woning hangen er intussen al meerdere, die een drieluik zouden kunnen vormen. Eén daarvan vindt de eigenaar echter net iets te intiem om voor iedereen zichtbaar ten toon te spreiden, en daarom hangt dat stuk in diens slaapkamer. Spontane ingevingen hoeven nu eenmaal niet per definitie te conflicteren met denkwerk. De uitbeeldingen blijven gevoelsmatig-spontane kunst zonder enige cerebrale impuls.

Herkenning

De Ricardo van de tekening was echter niet direct voor iedereen herkenbaar. Nu stond die jongen, uiteraard, niet voortdurend voorovergebogen, en had hij, ondanks de zeer hoge temperatuur, toch enige kledingstukken aangetrokken, zij het zeer zomerse omhulsels. Om de proef eens op de som te nemen heb ik een der aanwezigen — die van dit alles niet op de hoogte was en het model evenmin eerder had ontmoet — meegenomen langs alle stukken van Feike Otto van der Zee om eens te zien of hij Ricardo zou 'herkennen'.  Die jongeman koos onmiddellijk de juiste tekening, maar misschien komt dat wel mede doordat hij een meer dan gemiddelde belangstelling voor mannelijk schoon heeft, en daarbij zeer gecharmeerd was van de persoon.

Uit het keurslijf

Van der Zee heeft daarmee laten zien dat hij de vicieuze cirkel van het zoeken naar het wezen van de Man kan doorbreken als hij op het juiste moment de juiste impuls krijgt en zich daarnaar weet te richten. Want dan ligt in principe de weg open voor volgende stappen op de, ongetwijfeld lange, weg, ook al is die vol voetangels en klemmen, die op hun beurt opnieuw als prikkels kunnen werken, en komt ooit het inzicht dat de gezochte Beeld van de Man niet in het verre elders ligt maar — zoals dat zo dikwijls het geval is —  heel nabij is. Een enkele keer is dat fenomeen verborgen gebleven in het eigen Ware Wezen.
Die speurtocht zal — met horten, stoten en andere obstakels — aan het einde van de tunnel zeer lonend blijken.

__________
Afbeelding: Naakt door Feike Otto van der Zee.