zondag 29 maart 2009

Georg Baselitz in 2004 op de voet gevolgd — Portret van toen nu tweemaal op Arte-tv

Tegenstellingen
De in 1938 geboren Duitse, veelzijdige beeldend kunstenaar Georg Baselitz is onderwerp van de uitzending van Arte-televisie om 23:50 uur op zondag 29 maart. Het betreft een portret van zesentwintig minuten door de documentairemaakster Evelyn Schels, die de aparte kunstenaar in 2004 voor de Bayerische Rundfunk heeft gevolgd.
Hoewel hij luxe veracht, woont Georg Baselitz op een slot in Niedersachsen. Hij is van mening dat kunstenaars asociale mensen zijn, ondanks het besef dat hij zelf deel van die kongsi uitmaakt. Hij maakt veel werk dat 'op de kop' staat, en dat zou wel eens te maken kunnen hebben met zijn tweeledige houding ten opzichte van tal van maatschappelijke verschijnselen, ook buiten zijn directe wereld van de kunsten.

Invloeden
Hij dankt zijn grootste invloed aan de Noorse schilder Edvard Munch (1863-1944). Inmiddels heeft Baselitz zich ontwikkeld tot één van de meest vooraanstaande Duitse beeldend kunstenaars en mede daardoor heeft hij weer nadrukkelijke invloed op anderen, individueel en groepen, uitgeoefend. Als academisch docent — eerst twee perioden (1978-1983, en 1983-1988) in Karlsruhe aan de Kunstacademie, en vanaf 1992 is hij professor aan de Hochschule für Bildende Künste te Berlijn — heeft hij eveneens zijn sporen nagelaten.

Uitzendingen
Deze uitzonderlijke hedendaagse kunstenaar luistert eigenlijk naar de naam Hans-Georg Kern, maar hij heeft zich, in navolging van veel renaissancekunstenaars, genoemd naar zijn geboorteplaats: Deutschbaselitz in het oosten van Duitsland, dat later tot de DDR zu gaan behoren. Tegenwoordig woont Baselitz afwisselend in Derneburg en Imperia.
De film van Evelyn Schels zal op het beeldformaat 16:9 worden uitgezonden en is voorzien van stereofonisch geluid, zal op vrijdag 3 april door Arte-televisie worden herhaald om 07:00 uur in de ochtend.
____________
Afbeeldingen
1. Georg Baselitz.
2. Edvard Munch beïnvloedde Baselitz. (Zefportret met skeletarm, 1895.)

Geen opmerkingen: