zaterdag 24 mei 2008

Vier eigentijdse fotografen in één expositie — in Galerie MooiMan vanaf 25 mei tot en met 22 juni


Zondag 25 mei om 16:00 uur wordt de officiële opening verricht van de expositie Mannen in Quadraat in Galerie MooiMan te Groningen. Vanaf 15:00 uur kan men ten galerije van Jan van Stralen en Sandro Kortekaas terecht om vooraf het tentoongestelde te bezichtigen.
De vier fotografen in kwestie zijn allen werkzaam vanaf de tweede helft van de twintigste eeuw; de oudste van hen, Jan Griffioen, is in 1942 ter wereld gekomen; de jongste, Frank Gabriel in 1972. De beide andere heren — Albert Jongs en René Zuiderveld — zijn in 1949 respectievelijk 1950 geboren. De hierboven afgebeelde foto, welke afkomstig is van de laatstgenoemde der vier aanwezigen, vormt een — ongetwijfeld niet als zodanig geconcipieerde, doch nadrukkelijk passende — hommage aan deze enige waarachtige mannengalerie in Noord-Europa, waar de herenliefde weliswaar niet direct de hoofdmoot is, maar waar deze evenmin wordt omzeild.
Of, zoals kort voor de opening van de vorige tentoonstelling aldaar — met werk van vier schilders — een bezoeker meldde: "Ik houd niet van mannen, maar dit is mooi." Alsof het ene element van die zin noodzakelijkerwijs iets met het tweede te maken zou moeten hebben. Wel behield daarmee het verschijnsel man zijn plaats — althans binnen de bovengenoemde galerie — die in een Attisch spreekwoord van vijfentwintig eeuwen geleden werd geventileerd, en in het eerste themaboek Grieks uit mijn gymnasiumjaren stond vermeld: Bij alle dieren is het mannetje het mooist. De docent anno toen (1961) haastte zich eraan toe te voegen dat hierop slechts één uitzondering was: bij de mens. Hoewel de man toch heeft getracht een redelijk aantal gymnasiasten de beginselen van de Griekse taal uit de antieke wereld bij te brengen, waren de Griekse beginselen kennelijk minder aan hem besteed. Dat bleek ook toen hij in één van de lesuren noodgedwongen over knapenliefde begon. Hij leidde dat in door in de relatief kleine klas met dertien leerlingen te vragen wie wel eens van dat fenomeen had gehoord. Niemand van ons gaf een krimp, maar in de pauze hebben de zeven meisjes en de zes jongens hun kennis dienaangaande, gelardeerd met de nodige humor, onderling uitgewisseld.
Ikzelf, die op vrije dagen, in vakantieperioden en elke zaterdagmiddag assistent boekhandelaar in onze eigenste Stad was, refereerde aan een klant, die naar een boek over knapenliefde was komen vragen. Hoewel ik hem eerst heb moeten teleurstellen, heb ik hem toch ook nog weer kunnen opbeuren met de mededeling dat we wel een boek over homoseksualiteit — toen nog met een x — voor hem hadden. Soms is er weinig voor nodig om iemand tevreden glunderend de zaak te zien verlaten.
Indien de bezoekers van deze expositie met de vele mannen in vele houdingen en gedaanten op dezelfde manier de galerie verlaten, heeft de aldaar aanwezige kunst één harer belangrijkste functies toch maar mooi weer vervuld. Maar. . . na- en doordenken — jazeker, eveneens in overdrachtelijke, gevoelsmatige en vanzelfsprekend in emotionele zin — blijft een eerste vereiste om deze kunst in het eigen wezen te laten penetreren.

De expositie duurt tot en met zondag 22 juni. In tegenstelling tot de gebruikelijke ontoegankelijkheid van de galerie gedurende het eerste weekeinde van elke maand, is er een uitzondering gemaakt voor zaterdag 7 en zondag 8 juni. Verdere info hier.
Stad-Groningers, die het 'geluk' hebben dat de Groninger Gezinsbode bij hen wordt bezorgd, hebben op de voorpagina van de krant van vrijdag, 23 mei, een zeer groot afgebeelde foto van Steve Flanagan door Albert Jongs kunnen zien. Deze is eveneens tentoongesteld. Daarvan bestaat slechs één exemplaar. Dat geldt tevens voor diverse andere van de geëxposeerde foto's. Sommige zijn in een maximum van tien stuks vervaardigd.

____________
Afbeeldingen
1. René Zuiderveld: mannenlijf met beschermende en tegelijkertijd prikkelende rode lap.
2. Albert Jongs: de vierde van een kwartet zwart/wit foto's.
3. Frank Gabriël: Slipdive (2).
4. Jan Griffioen: perfectie in duotoon.

Geen opmerkingen: