vrijdag 28 augustus 2009

Een diversiteit met meer dan uitdagende matrozen

Reviaanse inleiding
Zoals we in een artikel van vrijdag 14 augustus op onze zustersite Cultuur in Groningen en omgeving hadden aangekondigd, kwam Henk van Ulsen [1] naar Groningen voor de expositie Sailors Delight in Galerie MooiMan. "Hoe hebben jullie die kunnen strikken?" kregen de beide heren van de betreffende Galerie in Groningen als vraag voorgeschoteld. Doch het was weer eens geheel anders dan derden dachten, en zo kregen de vele bezoekers ruim de gelegenheid, een voordracht te beluisteren, in de vorm van een terugblik op diverse haltes van zijn leven alsmede een meer dan gemiddeld groot aantal gedichten van Gerard (Kornelis van het) Reve — waarin echter het meest passende, over de matroos met stoute billen, ontbrak. Henk van Ulsen heeft zich mogen verheugen in een zeer grote schare toehoorders van bijna honderd mensen, waarmee de galerie-ruimte, het kantoor van Jan van Stralen alsook de achter het perceel liggende tuin, goed gevuld was. Al moet hieraan worden toegevoegd dat de topdrukte met 124 bezoekers in de zomer van 2007 nog steeds niet is overtroffen.

Kwaliteiten
Doch kom, hoe verheugend voor de organisatoren van een expositie het aantal bezoekers ook moge wezen, kwaliteit dient altoos boven kwantiteit uit te steken, en mede daarom was het goed dat het gebodene aan de beide lange wanden van de expositieruimte in de 'diepte' een rijke schakering bood. Doch niet iedereen zal direct de associatie met Delfsail- en andere matrozen hebben gelegd, maar men mag nu eenmaal evenmin vergeten dat matrozen ook mensen zijn en er derhalve zonder enige twijfel een geheel eigen smaak op nahouden, aan dewelke eventueel kan worden tegemoet gekomen door één (of meerdere van de) niet direct met zeelieden in verband gebrachte overige stukken die MooiMan, specifiek binnen deze tentoonstelling dan wel reeds langer voorradig heeft.
Diverse geëxposeerde stukken zijn inmiddels verkocht, waarvan sommige reeds voor de opening. Dat geldt ook voor de matroos — zonder titel — van René Kuipers, van wie we op deze site en elders reeds meer dan eens werk hebben voorgesteld, waarbij we enige nadruk hebben gelegd op zijn Bacchus, niet alleen omdat deze druk penselende jongeman zichzelf daarbij aan u voorstelt, en naar ik stellig meen, op meer dan één front, doch tevens vanwege de humor die het stuk uitstraalt.
Tijdens de openingsmiddag had ik het daarover nog met Kuipers' Minerva-jaargenoot Feike Otto van der Zee, die begreep wat ik in die 'verschillende lagen' in Bacchus herkende, en hij toonde zich nogal content met het feit dat ik dat stuk wel aan de wand wilde hangen als ik er de ruimte voor zou hebben. Hij zelve was voor de opening van deze expositie uit Amsterdam overgekomen en had onderweg zijn moeder uit Friesland opgehaald opdat ook deze kennis zou kunnen nemen van al wie en wat aanwezig was in deze Galerie MooiMan tijdens die zonnige zondag in augustus. Haar leek de entourage best te bevallen, in tegenstelling tot tal van andere moeders, die het allemaal in wezen maar niks vinden, en die hun zoon, die wellicht een tikje anders is — al mag dat inherent zijn aan het kunstenaarschap —, het liefst in een eventueel letterlijke, dan wel in een figuurlijke, kast vasthouden opdat vooral verborgen moge blijven hetgeen niet in de openbaarheid hoort.

Wensdenken
Als men bedenkt dat een blote man deze vegetariër slechts hoogst zelden echt kan bekoren — vooral vanwege het ontbreken van de vereiste meer-dimensionaliteit [wat een woord: ter plekke verzonnen] —, en de prikkelingen die van René Kuipers' Bacchus uitgaan, niet zijn vervaagd sedert deze verleden jaar ongeveer op dezelfde plek in MooiMan hing als thans diens Matroos, zou ik even wensen een kapitaalkrachtige aardbewoner te zijn die niet alleen maar ruimte voor katten, hond en boeken zou hebben. Doch zulk wensdenken maakt een niet onbelangrijk deel uit van ons dagelijks bestaan, en wellicht dragen we daarmee ertoe bij dat af en toe een klein onderdeel van de beeldende kunst verder in dat dagelijkse ploeteren kan worden geïntegreerd, want daar draait het — in eerste en laatste instantie — immers allemaal om.
__________

[1] Henk van Ulsen is heden, 28 augustus 2009, te Bussum, geheel onverwachts overleden; hij werd geboren te Kampen, op 8 mei 1927.
____________
Afbeeldingen
1. De Nederlandse auteur Gerard (Kornelis van het) Reve.
(Foto overgenomen van de achterzijde van de bundel Het zingend hart uit 1974; Amsterdam, Athenaeum—Polak & Van Gennep.)
2. Peter Schauwecker: Ein Mann, zwei Identitäten (88 x 70 cm; uit 2002).
3. René Kuipers: Zonder titel. (Olieverf op paneel, 30 x 24 cm; reeds verkocht.)

Geen opmerkingen: