Provocerende symboliek
Vanaf 2 maart is in het Coop Himmelb(l)au Paviljoen van het Groninger Museum werk te zien van Ai Weiwei, één der meest vooraanstaande Chinese kunstenaars van vandaag de dag. Hij is in 1957 geboren en maakte vanaf 1978 deel uit van de kunstenaarsvereniging Xingxing — Sterren — die vijf jaar later werd opgeheven. Dat was voor Ai Weiwei aanleiding om zich buiten China verder te oriënteren. Daartoe vestigde hij zich in New York, maar tien jaar daarna keerde hij naar Beijing terug, hetgeen heel direct gevolgen had voor zijn manier van werken. Tot dan toe had hij zich afzijdig gehouden van klassieke Chinese elementen, maar vanaf 1993 speelt de aloude traditie, in zijn werk met architectuur, performances en installaties een rol van betekenis: hij geeft politieke en nationaal-Chinese symbolen een plek, waardoor hij provocerende kunst creëert.
Nieuw podium
In 1997 heeft Ai Weiwei China Arts Archives and Warehouse opgericht, dat als podium fungeert voor jonge en tevens voor experimentele kunstenaars. Gezien zijn eigen veelzijdigheid op het gebied van architectuur en direct verwante toegepaste kunsten mag het nauwelijks verwondering wekken dat Ai Weiwei tevens is verbonden als adviseur van het Zwitserse bureau Herzog & de Meuron, dat is betrokken bij het ontwerp van het Olympisch Stadion van Beijing voor de Zomerspelen van 2008.
Zijn expositie in het Groninger Museum — aldaar in het kader van de omvangrijke manifestatie Go China! — betekent het solodebuut van Weiwei in Nederland. Een centrale positie wordt daarbij ingenomen door zijn verregaande affiniteit met keramiek, een thema dat eveneens een lange traditie kent binnen de geschiedenis van China, zowel in de kunst, alsook in de kunstnijverheid.
Internationaal befaamd
Dat Ai Weiwei inmiddels ook in de internationale kunstenwereld een zeer vooraanstaande rol speelt, moge blijken uit onder meer het feit dat hij in 2007 op de Documenta in Kassel was vertegenwoordigd en tevens uit het bericht dat heden in de Art News Paper is verschenen en waarin wordt gemeld dat de Liverpool Tate aan deze Chinese kunstenaar de opdracht heeft verstrekt een "groot spinneweb" te creëren voor de Biennale die in september dit jaar in die Engelse plaats zal worden gehouden.
Op de foto hierboven ziet u Pillars dat, net als ander werk van Ai Weiwei, tot en met 23 november in het Groninger Museum is uitgestald. Deze zuilen bestaan uit een heel regiment van levensgrote vazen, waar de bezoeker tussendoor kan lopen. [1]
__________
[1] Pillars maakt onderdeel uit van een particuliere collectie in Zwitserland en is welwillend voor de expositie in het Groninger Museum afgestaan door Galerie Urs Mele, Beijing/Luzern.
Op 26 mei verschijnt, ter gelegenheid van deze tentoonstelling, een boek over deze kunstenaar. Wij hopen daarover nader te kunnen berichten.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten